کیست دندان

یکی از رایج ترین مشکلات ، در بین بیمارانی که از خدمات فوری و اورژانسیدندانپزشکیاستفاده میکنند، کیست دندان است،ایجاد درد ناگهانی و بی مقدمه میتواند یکی از علایم بالقوه کیست دندان باشد. کیست دندان میتواند به فک ها ،لثه و حتی صورت نیز گسترش پیدا کند.

کیست لثه چیست؟

نوعی عفونت باکتریایی واگیردار در دهان است که به لثهها آسیب می رساند و استخوان فک را فرسوده می کند. محققان معتقدند کهبیماری لثه، علت عمده افتادن دندان های دائمی است. باکتری لایه محافظتی ایجاد می کند که بهبافت لثهآسیب می رساند، سپس بدن به زخم و التهاب ایجاد شده واکنش نشان می دهد.

هر چه مدت التهاب لثه ها بیشتر باشد، احتمال بروز بیماری های گوناگون از جمله حساسیت و بیماری های قلبی و… بیشتر است.۸۰درصد بزرگسالان تا حدی دچار این التهاب هستند در حالی که تنها ۱۰درصد آنان، متوجه این بیماری می شوند

عفونت لثه ، کیست لثه

کیست دندان می تواند در هر نقطه از فک تشکیل شده و به سرعت گسترش پیدا کند. در این فرآیند بخش زیادی از استخوان فک دچار آسیب می شود و می تواند باعث کیست لثه نیز شود در حقیقت کیست یک کیسه بسته است و می تواند محتوی هوا، مایع، یا مواد نیمه جامد باشد. در صورتی که کیست از چرک تشکیل شده باشد در اصطلاح به آن آبسه گفته می شود

کیست لثه و دندان می تواند شامل موارد زیر باشد:

1- کیست لثه با وارد کردن فشار به اعصاب می توانند باعث بی حسی صورت شوند.

2- کیست های دندان ممکن است توسط دندان مجاور جذب (خورده) شوند یا دندان را از محل طبیعی قرار گرفتن آن با فشار خارج کنند.

3 - کیست لثه و دندان که فضایی را در فک اشغال می کند و می تواند باعث جابجایی بافت های عادی یا جایگزینی با این بافت ها شود و در نهایت ممکن است باعث از بین رفتن دندان شود.

4- کیست لثه و دندان می توانند باعث انبساط استخوان فک شوند که معمولاً این انبساط بدون درد است. به همین دلیل بسیاری از بیماران متوجه وجود کیست دندان در دهان خود نمی شوند.

انواع کیست دندان و لثه

کیست های دندان و لثه دارای انواع گوناگونی هستیم که به اختصار به پنج مورد از آنها اشاره میکنیم

*کیست های پری آپریکالاین نوع از کیست لثه و دندان در اطراف سر ریشه دندان تشکیل می شود و معمولاً علت ظهور آن عفونت دندان است. اگردندان دارای عفونتجدی گرفته نشود یا عفونت ایجاد شده فقط با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان شود، احتمال بروز کیست در لثه و در اطراف ریشه دندان افزایش پیدا خواهد کرد. در صورت عدم درمان کیست پری آپریکال این کیست میتواند باعث از بین رفتن بخش بیشتری از استخوان دندان شود. دندان های دارای عفونت باید از طریق روشعصب کشیدرمان شده یا در صورت عدم امکان درمان، لازم است دندان کشیده شود.

*کیست های دندانیاین کیست در اطراف دندان هایی که هنوز در نیامده مانند دندان عقل تشکیل می شود و به این ترتیب باعث از بین رفتن استخوان در ناحیه مورد نظر می شود. تشکیل کیست دندانی در اطراف دندان عقل معمولاً با کشیدن دندانعقل درمان می شود.

*کیست های پریودنتال طرفیبرای شناساییاین نوع کیست دندان معمولاً باید عکس برداری از دندان ها با اشعه ایکس انجام شود و معمولاًکیست های پریودنتالدرد به همراه ندارد، ولی در صورت عدم درمان می تواند باعث از بین رفتن استخوان شود. این کیست لثه و دندان معمولاً با عمل جراحی روی صندلی دندان پزشکی درمان می شود.

*کیست باقیمانده: این کیست یک کیست پری آپریکال است که پس از کشیدن دندان از بین نمی رود و باقی میماند

*کیست رویشیدندان-این کیست معمولاً بر کودکان تاثیر می­گذارد و زمانی ایجاد می­شود که دندان کودک در حال رویش از استخوان فک است و سعی می­کند از بافت لثه عبور کند. این نوع کیست معمولاً نیازی به درمان ندارد و با رویش کامل دندان در دهان خود به خود درمان می­شود.